En JO-anmälan i april 2024 framförde att en ansökan om skuldsanering hade legat obehandlad sedan oktober året innan. Efter granskning av handlingar bekräftades att ansökan mottogs i november och ett inledandebeslut fattades i april följande år.

JO har bedömt Kronofogdemyndighetens hantering av skuldsaneringsärenden och konstaterat att handläggningen inte har varit tillräckligt skyndsam enligt lagens krav. Utredningen visar att det tog över fem månader innan ärendet ens började handläggas, vilket JO anser vara oacceptabelt. Trots att Kronofogdemyndigheten befinner sig i en ansträngd situation med ökande antal ärenden, kritiseras de för den långsamma handläggningen. Den genomsnittliga väntetiden från mottagen ansökan till beslut har nu ökat till sju månader. Trots uppgifterna ser JO det som positivt att Kronofogden arbetar med att effektivisera processen och minska väntetiderna.

Kronofogden har implementerat åtgärder för att effektivisera skuldsaneringsverksamheten, men hög ärendetillströmning och ökande ärendebalanser utmanar myndigheten. Digitalisering och automatisering behöver fortsätta utvecklas. En nytt verksamhetssystem och förbättringar av e-tjänster är under arbete för att minska väntetiderna.

Du som är medlem i BUS-föreningen kan läsa beslutet i sin helhet via Mina sidor.

Vill du dela inlägget på sociala medier?
SKR anordnar seminarium om jämställd ekonomi
Förslag till nationell strategi för att motverka ofrivillig ensamhet