Bedrägerier kopplade till falska låneerbjudanden har ökat markant under första halvåret 2025. Enligt Finansinspektionen (FI) rörde en majoritet av deras varningar misstänkta aktörer som utnyttjar konsumenters ekonomiska utsatthet genom att erbjuda lån som aldrig existerar.
Målgruppen är ofta personer som redan befinner sig i en ekonomiskt sårbar situation. Under våren har FI varnat för 108 misstänkta bedragare, där de flesta har använt just falska löften om lån som lockbete.
Så går bedrägeriet till
Bedrägeriet börjar ofta med att konsumenten kontaktas med ett ”erbjudande” om ett förmånligt lån. För att lånet ska bli utbetalt krävs dock en förskottsbetalning – ofta på flera tusenlappar. Löften ges om låg ränta, ingen kreditupplysning och i vissa fall att avgiften kommer att återbetalas. När konsumenten väl har betalat in pengarna, uteblir lånet – och bedragaren försvinner.
I vissa fall ökar pressen när bedragarna hotar med inkassoåtgärder eller rättsliga konsekvenser om inte fler avgifter betalas. Det förekommer även att bedragarna utger sig för att arbeta för myndigheter som FI eller Konsumentverket för att ge sken av legitimitet.
Rådgivarens roll är avgörande
Som rådgivare är du ofta i en unik position att tidigt fånga upp tecken på att någon blivit utsatt eller är på väg att bli det. Det kan handla om klienter som nämner erbjudanden med ovanligt fördelaktiga villkor, lån utan kreditupplysning, eller betalningskrav i förskott.
– Bedragarna är hänsynslösa och riktar in sig på människor som är i akut behov av pengar. Det är avgörande att rådgivare hjälper till att avfärda dessa erbjudanden som oseriösa, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.
Så kan du hjälpa
-
Uppmana till försiktighet: Seriösa långivare kräver aldrig avgifter i förskott.
-
Bekräfta legitimitet: Använd FI:s företagsregister för att kontrollera att långivaren har tillstånd.
-
Informera om FI:s varningslista: Där listas aktörer som FI bedömer som bedrägliga.
-
Stärk den finansiella kunskapen: Hjälp klienter förstå vad som är rimligt att kräva i samband med lån.
-
Våga ställa frågor: Misstänker du att någon blivit lurad – fråga mer, utan att skuldbelägga.