Antalet ansökningar om skuldsanering hos Kronofogden ökar och en majoritet väljer att skicka in sin ansökan utan att ta hjälp av en budget- och skuldrådgivare. Samtidigt visar statistik att chanserna att beviljas en skuldsanering ökar om individen väljer att först ta kontakt med en budget- och skuldrådgivare.
Den 23 september 2024 meddelade Kronofogden att knappt 4 av 10 av de som ansöker om skuldsanering beviljas en skuldsanering i slutändan. Kraven för att beviljas en skuldsanering är tuffa och det är viktigt att den som ansöker uppger relevant och tillräcklig information för att kunna få sin ansökan prövad.
En majoritet (60 procent) av de som ansöker om skuldsanering väljer att göra detta utan att ta hjälp från en budget- och skuldrådgivare. Samtidigt visar det sig att en minoritet (41 procent) av de gynnande besluten avser de som valt att ansöka på egen hand.
Att ta kontakt med en budget- och skuldrådgivare innan man skickar in en ansökan tycks alltså öka chanserna att beviljas en skuldsanering.
Uppgifterna är inhämtade från Kronofogden och avser helåret 2023.
Viktigt med rätt information vid en ansökan
Många budget- och skuldrådgivare vittnar om att den skuldsatte missar att få med viss information vid en ansökan på egen hand och uppger att det är viktigt att vara medveten om alla sina rättigheter och skyldigheter i samband med en skuldsanering.
”De som tar hjälp av en budget- och skuldrådgivare får mycket information som är bra att ha i kontakten med Kronofogden, allt från hur skuldbilden ser ut till vad som gäller för att bli beviljad skuldsanering. Med bra koll på läget ökar chansen att man söker i rätt tid och med ett komplett underlag, vilket gör att Kronofogden enklare kan fatta ett beslut”, säger Marita Stureson, ordförande i BUS-föreningen.
Få vet vilka de har en skuld till och hur stora skulderna är
”Många tror att alla skulder ligger hos Kronofogden och missar därför att få med stora delar av ens totala skuldbild. Får man då inte med de skulder som ligger hos inkasso kan det bli fel i Kronofogdens första bedömning när man skickar in en ansökan. Att kartlägga skulderna är ett jobb många behöver hjälp med eftersom det är lätt att tappa kontrollen när inkassobolag köper och säljer skulder sinsemellan”, fortsätter Marita Stureson.
En grund till avslag kan även vara att den enskilde har för låg skuldbörda. I det fallet kan budget- och skuldrådgivning vara ett stöd för att se över andra vägar mot skuldfrihet.
Ökad kännedom om kommunernas stöd behövs för att fler ska få hjälp
Kännedomen om kommunernas budget- och skuldrådgivning är generellt låg och många söker hjälp i ett mycket sent skede då Kronofogden ofta är första instans att informera om det stöd som finns. Den skuldsatte har då ofta lånat så pass mycket pengar att skuldsanering är det enda alternativet för att bli skuldfri. Är Kronofogden en okänd myndighet för den skuldsatte sedan tidigare är stödet från budget- och skuldrådgivningen extra viktigt för att få all information om hur en skuldsanering fungerar.
”Fler måste få kännedom om att budget- och skuldrådgivningen finns och den hjälp vi erbjuder för att skicka in en bra ansökan. Det kan även vara skönt att ha någon att vända sig till när ens skuldsanering är klar. Även där finns vi som stöd i hur man bäst hanterar sin nya, skuldfria vardagsekonomi. Här är det såklart också viktigt att alla kommuner har avsatt rätt resurser så att hjälpen finns tillgänglig när man behöver den”, sägare Marita Stureson.