För dig som är medlem i BUS-föreningen finns nu fem nya dokument att ta del av via ”Mina sidor”. Dokumenten är arbetsverktyg som du kan ha användning av i ditt dagliga arbete som budget- och skuldrådgivare. Läs mer om de nytillkomna verktygen nedan.

Ambivalenskors

Ett ambivalenskors kan vara ett användbart verktyg för dig som rådgivare då en rådsökande känner stor osäkerhet inför att genomföra en förändring. Verktyget hjälper till att tydliggöra fördelar och nackdelar med ett visst beteende eller tillstånd. Det hjälper även till att blicka framåt och fundera över en eventuell förändring. Det är den rådsökande själv som uttrycker och klargör vart hen står. Verktyget och du som rådgivare agerar som stöd. Detta används endast då individen är ambivalent och inte då motivation till förändring redan finns.

FREDA-kortfrågor (Socialstyrelsen)

Syftet med FREDA-kortfrågor är att identifiera våldsutsatthet. Kortfrågorna fungerar som ett stöd för professionella att ta upp frågan om våld. Du som professionell bör i första hand fråga om våld vid direkta indikationer om våldsutsatthet. Om det inte funnits några tidigare tecken på våldsutsatthet bör du som professionell ha en någorlunda etablerad kontakt med den rådsökande. Det kan då vara lämpligt att ställa frågorna först efter andra eller tredje mötet.

NODS-PERC

NODS-PERC är ett kortare självskattningsformulär som kan användas som screening för att upptäcka eventuella spelproblem. Formuläret består av fyra frågor om spelproblem under hela livet och fokuserar på upptagenhet, jaga förluster, flykt och sociala konsekvenser av spelandet. Om respondenten svarar ”ja” på minst en fråga indikerar det att man bör fortsätta utreda eventuella spelproblem.

MI-sticka (Folkhälsomyndigheten)

MI-stickan är en kort guide till motiverande samtal (MI) som tar upp exempel på frågor och guidar dig som professionell genom samtalet. Den vänder sig till personal inom vården som använder MI för att hjälpa patienter att förändra sina levnadsvanor, men är även användbar för dig som budget- och skuldrådgivare.

Genomsnittlig och högsta godtagbara boendekostnad avseende år 2024 (Försäkringskassan)

Försäkringskassan ska varje år beräkna genomsnittlig och högsta godtagbara boendekostnad. Dessa belopp används även inom Kronofogdemyndigheten och är därför användbara för att till exempel säkerställa att den rådsökande inte har en för hög hyra i samband med löneutmätning eller vid en ansökan om skuldsanering.

Du som är medlem kommer åt samtliga dokument genom att logga in och klicka på menyraden ”Mallar och verktyg i BUS-arbetet”.

Vill du dela inlägget på sociala medier?
Nästan 30 procent av samtalen till Kronofogden kopplas bort
Socialdepartementet publicerar promemoria angående fritidskort till barn och unga