Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst

Föreningens huvudsakliga arbete syftar till att stötta yrkesverksamma budget- och skuldrådgivare i kommunerna. Vi jobbar även för att göra budget- och skuldrådgivningen till en välkänd verksamhet hos allmänheten och att öka kunskapen om privatekonomi.

Fokus läggs främst vid problematisk skuldsättning, dess orsakssamband och att förmedla möjliga vägar för att komma ur skuldsituationen.

Budget- och skuldrådgivning

Budget- och skuldrådgivningen ska, genom olika former av ekonomisk rådgivning, bidra till att förebygga överskuldsättning och hjälpa skuldsatta personer att hitta en lösning på sin skuldproblematik. Överskuldsättning är ett tillstånd när en person inte kan betala sina skulder och problemen är långvariga. Detta innebär ofta ett stort lidande för individen. Vid årsskiftet 2023/2024 fanns 417 248 personer registrerade hos Kronofogdemyndigheten.

En del i rådgivningsarbetet består av att att förbereda och vara behjälplig vid en skuldsaneringsansökan samt vara ett stöd under hela skuldsaneringsförfarandet. Rådgivningsansvaret omfattar dock inte bara de som är berättigade till en skuldsanering enligt lag, utan alla skuldsatta som är i behov av hjälp. Det är en obligatorisk uppgift för kommunen att lämna denna typ av rådgivning.

Kommunernas budget- och skuldrådgivning har haft en viktig roll för att hjälpa överskuldsatta personer ända sedan den första skuldsaneringslagen började tillämpas i Sverige 1994.

”En ordnad privatekonomi är en förutsättning för familjer och enskilda att klara av sin vardag i dagens samhälle. Det är viktigt att kommunerna så långt det är möjligt informerar om vikten av en ordnad privatekonomi, men också ger stöd och råd till dem som har halkat snett. I förlängningen är det också bra för kommunerna, eftersom sådana ekonomiska problem annars riskerar att bli inkörsporten till utanförskapet.”

Mats Odell – f d Kommun- och finansmarknadsminister

Bli medlem!

Genom att bli medlem är du med och påverkar vårt arbete. Du håller dig uppdaterad kring frågor som rör vår verksamhet, får tillgång till relevanta utbildningar, anpassade arbetsverktyg, kollegial samverkan mm.

Föreningens historia

BUS-föreningen såg dagens ljus i juni 1995. Det var Mari Råby, föreningens första ordförande, som bildade föreningen tillsammans med fem kollegor. Föreningen kom till därför att man kände att yrket inte fick tillräcklig respekt bland arbetsgivare och myndigheter. Dessutom var yrket då relativt nytt, så det saknades verktyg, stöd och utbildning.

Till den första utbildningsdagen 1996 hade mer än 100 personer tecknat medlemskap. Första prioritet blev att samordna medlemmarna ute i landet. Föreningen bildade därför regioner för samsyn, nätverksträffar, diskussioner och kunskapsspridning. Syftet var att snabbt få till en ”vi-känsla”, värna om yrkesstoltheten och poängtera att det enbart är med gemensamma krafter som man får resultat.

Vision

Samtliga invånare i Sverige ska känna till budget- och skuldrådgivningen och den hjälp som erbjuds därigenom. Verksamheten ska vara välkänd och ha ett gott anseende hos allmänhet, myndigheter, media och beslutsfattare.

All budget- och skuldrådgivningsverksamhet ska ges tillräckliga personella resurser för att säkerställa hög kvalitét och likvärdighet i hela landet.

Alla rådgivare ska trivas utomordentligt väl i sin yrkesroll och erhålla relevant grundutbildning, fortlöpande kompetensutveckling samt möjlighet till kollegialt lärande.